Ovale sauskom met licht ingesnoerde voet. De geprofileerde rand loopt aan één zijde uit in een schenktuitje, aan de andere zijde in een vlak, halfrond handvat dat omwonden is met pitriet. De verdiepte onderschotel heeft een geprofileerde, licht gewelfde rand.
De carrière van de in Duitsland geboren, zilversmid Emmy Roth (1885-1942) begon voorspoedig met een bloeiend atelier in Berlijn. Hier ontwierp ze hand gesmeed zilver dat opviel door evenwichtige, onversierde vormen met een gehamerd oppervlak. Haar werk was te zien op diverse nationale en internationale tentoonstellingen en bovendien regelmatig genoemd in kunsttijdschriften en vakbladen. Vanwege haar joodse achtergrond en het opkomend nazisme vertrok ze in 1933 naar Parijs. Hier woonde en werkte ze twee jaar met succes maar besloot vervolgens naar Palestina te vertrekken. De jaren 1935-1937 in Jerusalem waren minder succesvol: de werkomstandigheden en de waardering voor haar moderne zilverwerk lagen niet op hetzelfde niveau als in Europa. Deze omstandigheden hebben er waarschijnlijk toe bijgedragen dat ze in 1937, tijdens een tentoonstelling in Parijs, inging op het verzoek van de eveneens daar aanwezige zilverfabrikant Carel J.A. Begeer om naar Nederland te komen. Op de tekenkamer van de Zilverfabriek Voorschoten maakte ze ontwerpen voor met behulp van machines geforceerd en geperst zilver. Een wereld van verschil met haar eigen met de hand vervaardigd zilver. Door de naderende oorlog zijn veel van haar ontwerpen prototypes gebleven en niet uitgevoerd. Een uitzondering is deze sauskom waarvan drie uitvoeringen bestaan. In 1940 vertrok Emmy wederom naar Palestina waar ze in 1942 overleed.